Portada > Notícies Reportatge sobre Val...

Reportatge sobre Vallverd

El municipi de Sarral compta amb dues pedanies agregades, Vallverd i Montbrió de la Marca.

Vallverd es troba situat a 9 quilòmetres de Sarral i a 4 de Montbrió de la Marca, al sud-oest del coll de Deogràcies, esglaonat a la dreta de la riera de Vallverd, que neix damunt Vallverd després de passar per Rocafort. Es tracta dun petit poblet envoltat de natura viva, de vinyes i de camps de sembrat. Del seu terme en destaquen també lesglésia i el mas Cogul.

Els orígens del poble es remunten a lany 1073, quan va néixer a redós del Castell de Bufalla. A partir daquí, aquest va anar passant de mà en mà ja que la comtessa Estefania de Pallars Jussà el va vendre lany 1178 al rei Alfons I, que el 1191 el va cedir a Roger de Conques. Uns anys més tard, aquest el va vendre a Guillem dAguiló, qui més tard el vendria a Bernat Fiol. Cap a finals del segle XIII, Vallverd estava en mans de Gueraru Alemany de Cervelló. En morir aquest, el poble fou subhastat públicament per tal de poder pagar els deutes que aquest havia deixat. Daquesta manera, tant el castell com el poble de Vallverd van passar a mans de lorde de lHospital lany 1306. Mentre els hospitalers neren propietaris però, uns veïns del poble, els Biure, van lluitar per aconseguir ser els amos del poble. Les disputes es resolien sempre amb llargs plets contra els hospitalers, que solien ser a favor seu. Aquests van mantenir la propietat del poble fins lacabament de les senyories.

Ara bé, amb les disposicions de la Constitució de Cadis de 1812 es creava oficialment el municipi de Vallverd, que mantindria la independència fins lany 1880, quan es va unir al terme de Montbrió de la Marca, passant a ser un agregat seu de la mateixa manera que avui ambdós són pedanies de Sarral. Ara bé, durant el període de la II República i Guerra Civil, va recuperar la seva independència municipal, reintegrant-se de nou a Montbrió de la Marca. Un cop aquest darrer es va annexar a Sarral, Vallverd també ho va fer.

Vallverd és un lloc ideal per estar envoltat de natura, ja que com el seu nom indica, és una vall verda plena de natura viva.

Enllaç vídeo: